maandag 21 november 2011

Tekenen en schrijven met de naaimachine




Geïnspireerd door mijn eigen bericht over quilten :-) ben ik weer eens bezig geweest met machinaal quilten. Dat was een hele tijd geleden, dus ik moest er helemaal inkomen. Bovendien was het de eerste keer op deze naaimachine. Bij mijn vorige dure machine kreeg ik het niet voor elkaar en quiltte ik op een hele oude pfaff die het wel kon. Deze Brother heeft er geen moeite mee. Bij machinaal quilten zet je het transport naar beneden en stuur je helemaal zelf. Je kunt alle kanten op, maar moet wel regelmatige steekjes proberen te maken.

Eerst even oefenen op meanderen. Het is nog niet wat het moet zijn, maar het begin is er weer. En de volgende keer beter plannen, nu houdt de lijn midden ergens in het blok op! Als je googled op 'stippling' dan krijg je ontelbare filmpjes over hoe je dit moet doen.


Daarna wilde ik iets spannenders proberen: een zonnebloem. Voor een eerste keer vind ik het niet slecht. Met een beetje oefening durf ik deze wel op een quilt te zetten. Het patroon is heel leuk om te doen. Op het filmpje kun je zien hoe het moet.



En omdat het quilten van een bloem zo leuk is, heb ik ook nog deze gemaakt. Het heet Loopy flowers en bij Oh Fransson! kun je zien hoe je het doet. Ook deze behoeft nog wat oefening! Gelukkig quilt je normaal gesproken met garen dat past bij de stof, dus het patroon en eventuele foutjes vallen dan veel minder op.


Tenslotte heb ik nog geoefend met het schrijven uit de losse hand. Ik merk dat ik niet meer zo goed aan elkaar kan schrijven. Dat is te wijten aan de computer. Hoe vaak schrijf je nog iets op? Maar voor een eerste keer ben ik hier ook redelijk tevreden over. Wel eng om zoiets op een quilt te zetten, maar wie weet!


2 opmerkingen:

  1. Iets wat ik echt graag zou kunnen is quilten, dus als ik ooit een ergens tijd vind. Dan probeer ik deze dingen zeker eens uit!

    Heb je daar iets speciaal voor nodig, behalve een naaimachine en garen dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik trek vaak plastic handschoentjes aan terwijl ik quilt zodat ik meer grip heb op de stof. Noodzakelijk is dat echter niet.
    Om patchwork (stukjes stof aan elkaar naaien) te maken is het handig om een lineaal, rolmes en een snijmat te hebben. Dan kun je de stukjes stof heel precies afsnijden.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen