zondag 12 februari 2012

Doopcadeau voor Lieke

Vandaag is mijn petekindje Lieke gedoopt. Als cadeau voor het doopsel heb ik een quilt gemaakt. Het was een megaprojekt waar ik lang, maar met veel plezier aan heb gewerkt. Door verschillende oorzaken was ik in tijdnood gekomen en heb ik een paar middagen vrij genomen van mijn werk in de laatste week. Vooral het doorstikken van de lappendeken kostte veel tijd en omdat ik gebruik maak van doorzichtig nylongaren (want onzichtbaar) was het 's avonds moeilijk te zien wat al genaaid had en wat niet. Ik heb het nog geprobeerd met een bouwlamp, maar dat was ook niet helemaal de oplossing. Gisterenavond om half twaalf stikte ik het laatste steekje en toen was het klaar. Net op tijd!


Het is hier bijna onmogelijk om foto's te maken zonder tenminste één kat erop. Waar ik ga, gaan zij en waar ik mee bezig ben, willen ze op zitten, liggen of staan.

Enkele maanden geleden bestelde ik een Ruby layercake van Moda: 41 verschillende blokken stof van 25 cm. En enkele bijpassende stukken stof.



Van de lapjes en een stuk écru gekleurd katoen heb ik nog kleinere lapjes gesneden. Het waren zoveel verschillende dat ik ze gelabeld heb.



Daarna begon het naaiwerk. En het strijken, héél veel strijken tussendoor.



Het sandwichen viel niet mee, maar is uiteindelijk wel gelukt.





En daarna het quilten van de deken. Pff, toch wel een grote deken zo (1.40 bij 1.70 meter).



Door het afsnijden van de uiteinden wordt het ineens een echte quilt vind ik altijd. Dus het is een spannend (want stel dat je uitschiet met je mes), maar dankbaar werkje.



En het allerlaatste: de bies met de hand omnaaien. Met het quiltlabel erbij was dat circa 6.5 meter. Toch een hele klus om dat in één dag te doen.



Dat was een halve meter, nu nu rest nog!!!



Een quilt is geen quilt zonder een label op de achterkant.



Hier de voorkant van de quilt in zijn geheel.



En de achterkant. Daarin zijn de laatste stukjes van de layercake verwerkt. Een mooie manier van restverwerking.



Een detailfoto van het doorquilten. Het middenstuk van zes blokken is gemeanderd. De witte strook daaromheen is aan beide zijden doorgestikt in de naad. De overige blokken zijn ook gemeanderd. En het geheel is weer doorgestikt in de naad. De quilt zal vaak gebruikt en gewassen worden en moet daarom stevig zijn.



Ik kon geen mooi patroon vinden voor het doorstikken van de rand. Uiteindelijk heb ik mijn eigen rand bedacht: een willekeurig slingerende rank met kleine bloemetjes van vier blaadjes. Ik vond het eng om te doen, maar ben uiteindelijk erg blij met het resultaat.



Lieke heeft het goed naar haar zin op haar eigen speeldeken. Hopelijk heeft ze er veel plezier van.




Het patroon komt van de Moda Bake Shop. Ik heb het patroon nauwkeurig gevolgd, ook de stofkeuze.  Alleen bij het quilten heb ik mijn eigen ding gedaan.

De layercake en overige stoffen heb ik besteld bij The Fabric Shack.

De quilt is niet perfect, maar perfecte dingen worden in een fabriek gemaakt en kun je dan in de winkel kopen. In de top zitten twee snijfouten en bij het meanderen zijn sommige bochten wat hoekig uitgevallen en ben ik zelfs een paar keer over een andere lijn gegaan. Een knapperd die de fouten kan ontdekken overigens. Al met al ben ik erg trots op deze quilt!

Nu kan ik weer beginnen aan andere projekten. Misschien een rokje of jurkje voor mezelf? Of een tutorial voor de blog? Daar is het de laatste weken bij ingeschoten.


16 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een schitterende quilt! Ik heb zo iets nog nooit gedaan, maar ik kan mij indenken dat er vele uren in zitten.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een prachtige quilt! Een heel mooi cadeau voor je petekindje, dit zal waarschijnlijk een van haar dierbaarste bezitten worden!
    Ook wil ik een leren quilten, maar eerst de naaimachine echt onder de knie krijgen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhhh prachtig wat een werk en wat is hij mooi en zo vrolijk van kleur!!!
    Mijn complimenten hoor ook de achterkant is geweldig.....je petekind zal er heel blij mee zijn.

    hart,groetjes
    Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kleine foutjes zijn je wel vergeven zeg. Wat een prachtige quilt heb je gemaakt. Echt leuk voor zo'n klein meisje. En een mooi kado voor haar hele leven zou ik denken. Knap dat je het op tijd hebt afgekregen (ha, ha, de naam van je blog is natuurlijk niet voor niks mrs busy!)
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai,zeg! Wat een werk!! Dat je daar geduld voor hebt is al een prestatie op zich :-)
    Maar wat is ie mooi geworden!!! Lieke boft er maar mee,zeg!
    Een prachtcadeau voor een prachtmeid met een prachtnaam (onze dochter heet ook zo ;-D
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's een kei mooie quilt geworden! Ze waren er vast heel erg blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig project! Hij is heel erg mooi geworden en Lieke zal er nog heel lang veel plezier aan hebben denk ik!
    Groetjes,
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och, Kris... Ik ben sprakeloos... Ik kom nu voor t eerst op je blog (vanwege jouw reactie op onze blog) en ik ben helemaal onder de indruk! Wat moooooi!!! Echt prachtig!! Love it!
    Ik ga nog wat meer op je blog neuzen.
    Jij reageerde zo leuk op mijn PillowFrame Ezine en met nuttige feedback. Als je op het Ezine klikt, dan wordt ie automatisch groter, hihi. Probeer t nog eens als je wilt.
    Of plak deze url in je adresbalk:
    http://issuu.com/karinjoan/docs/ebook_pillowframe_1?mode=window&viewMode=doublePage
    lieve groetjes,
    KarinJoan
    www.24Homes.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Iedereen keibedankt voor jullie reakties! Heel lief. Toch fijn om te weten dat jullie de quilt mooi vinden. Je begint ergens aan en je moet maar afwachten hoe het gaat worden.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi KarinJoan,

    Ik ben heel blij met je reaktie op mijn quilt en blog. Dank je.

    Je Ezine ziet er heel professioneel uit, maarre.. ik ben niet de Kris die je bedoelt.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige quilt! Daar zal ze vast heel lang blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastisch!!! echt heel gaaf gedaan, prachtig geworden! super gedaan dat doorstikken/meanderen op de machine, dat is nog wel heel moeilijk vind ik zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Allemachtig wat een prachtige deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige quilt ! Goed gedaan. Dit is een prachtige en een perfecte doop geschenk.
    Doop Cadeau

    BeantwoordenVerwijderen