vrijdag 16 maart 2012

Strokenrok van tricot (beschrijving)

Een tijdje geleden kocht ik een couponnetje tricot van een meter. Hoewel ik een mooi patroon heb voor een tricot rok, wilde ik eens iets anders. Ik vind de rok zo goed gelukt dat ik met jullie wil delen hoe ik het heb gemaakt. Misschien willen jullie zelf ook wel aan de slag. Ik gebruik een lockmachine, maar met een naaimachine gaat het net zo goed. Het is geen moeilijk model, maar je bent er toch wel even mee bezig.


Nodig:
meter tricot voor de rok
stukje tricot voor de onderrok, ongeveer 30 cm lang
15 cm boord

Werkwijze:
Neem de boordstof en meet op je taille hoe lang de tailleband moet worden. Lock op maat.
Meet je heupwijdte en deel door 2. Tel er dan een cm bij op. (Dus een heupwijdte van 100 cm wordt 50 cm + 1 cm = 51 cm.)
Bij een rok van circa 48 cm is de onderrok is 30 cm lang.
Dus knip 2 stukken stof voor de heupwijdte zoals je hebt berekend - bij 30 cm (bijvoorbeeld 51 bij 30 cm).
Lock de 2 stukken in de zijnaad aan elkaar. Lock de onderkant netjes af.

Knip de stof voor de bovenrok in stroken van 20 cm en de zelfkant eraf.
Twee stroken doormidden knippen. Eén stuk kun je weggooien.
Lock een lange strook aan een korte strook en lock de strook dicht. Doe dit 3x. Je hebt nu drie even lange cirkels.

Lock de stroken aan één kant af met een rolzoompje.
Rimpel met de lock de andere kant van de strook (of naai twee keer evenwijdig met de naaimachine met een grote steek en trek aan de dragen) en trek eventueel nog eens aan de draad om de strook even lang te maken als de onderrok. Leg een gerimpelde strook met de verkeerde kant op de (bovenkant van de) goede kant van de onderrok. Neem ook de tailleband. Vouw dubbel met de goede kanten op elkaar, leg die op het geheel en houd die strak. Naai de drie stukken stof met de naaimachine aan elkaar. Als het goed is kun je er nog een keer over locken. Natuurlijk kun je ook meteen locken, maar als het dan fout gaat, dan is het zo vervelend uithalen.
Je hebt nu één stook vastzitten.

Pak nog een stook en leg die met de goede kant op de goede kant van de rok. Zorg dat de strook naar boven ligt. Lock de strook vast. Als je de rok nu uitschud, heb je twee stroken vastzitten; de onderste en de bovenste.



Nu komt het moeilijkste gedeelte. Je moet uitkienen waar de middelste stook vastgenaaid moet worden. De zomen van de eerste en tweede strook moeten ruim over de naad van de volgende strook vallen, zodat je die niet kunt zien. Mijn tweede strook zat 15 cm boven de naad van de onderste strook. Ik heb daar spelden gestoken en daarna de strook op de onderrok gespeld.





Naai de strook met een zigzagsteek vast op de onderrok. 
Klaar!

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in deze beschrijving. Als je vragen of opmerkingen hebt: mrsbusy10@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten