zaterdag 21 april 2012

Merengue-semifreddo



Dit is een heel gemakkelijk toetje dat ook kinderen geweldig vinden (om te maken) en te eten.

Door de yoghurt is de semifreddo nog wel zoet, maar niet té zoet. Mr Busy houdt niet van yoghurt, maar dit dessert vindt hij heerlijk.


Voor 6 tot 8 personen.

Ingrediënten:
300 ml slagroom
5 eetlepels suiker
200 ml yoghurt (ik nam griekse yoghurt)
150 gram merengues of schuimpjes

Extra:
bakpapier
kleine cakevorm van circa 1 liter


Bereidingswijze:

 Verkruimel de schuimpjes grof.



Klop de slagroom met de suiker stijf.
Spatel er de yoghurt doorheen en 100 gram van de schuimpjes.



Bekleed de cakevorm met het bakpapier en schep het mengsel in de vorm.



Strooi er de merengue overheen en druk lichtjes aan.
Zet de semifreddo tenminste 4 uur in de diepvries om te bevriezen.


Haal de semifreddo zo'n 20 minuten voor het serveren uit de diepvries en snijd dan plakken met een nat, warm mes.

Je kunt de semifreddo zo in de vorm op tafel zetten. Het ziet er heel ambachtelijk uit met dat bakpapier. Voor een chiquer etentje gebruik ik deze semifreddo als onderdeel van het dessert dat ik dan "yoghurttrilogie van griekse yoghurt" noem. De naam doet het gerecht nog beter smaken!!! ;-) Ik gebruik dan wat minder schuimpjes en laat het bovenste laagje weg, het mengsel schep ik in éénpersoonsbakjes. Als ik de bakjes even in heet water houd, laat de semifreddo goed los en kan ik een mooie vorm op het bord presenteren.


TIP:
Ik serveer deze semifreddo vaak met een frambozencoulis.



Bron: Delicious

3 opmerkingen:

  1. Een heerlijk recept, zo kun je ook een ijstaart maken : verkruimelde koekjes zoals cafe noir, schuimpjes met een chocoladelaag, gehakte gesuikerde pinda's en dan slagroom geklopt zonder suiker, alles door elkaar en in een vorm die bekleed is met plastic folie. En dan serveren met een karamelsaus, heerlijk !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg honger van jouw blog ;-) Eens kijken wanneer ik dit recept kan uitproberen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk en lekker snel te bereiden. Wij deden wat maple syrup door het mengsel en geen suiker, wat goed smaakte bij de mocca schuimpjes die ik had. Feestelijk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen